3 Feb
2012
Posted in: Parenting, Review, Study
By    10 Comments

Sempoa atau abakus

sempoa atau abakus

Diambil daripada wikipedia;

Sempoa atau juga dikenali sebagai Abakus merupakan alat hitung untuk melakukan proses-proses aritmetik. Seringnya, ia terdiri daripada sebuah rangka kayu, dengan manik-manik yang menggelangsar pada wayar-wayar. Penggunanya menggelangsar pembilang secara insani pada batang-batang atau alur-alur. Ia telah digunakan selama berabad-abad sebelum penerimagunaan sistem angka Hindu-Arab tertulis dan masih digunakan secara meluas pada hari ini oleh para pedagang dan kerani di China, Jepun, Afrika dan negara-negara yang lain.Baru tadi pergi beli sempoa/abakus ni di kedai buku berhadapan dengan McDonald Seksyen 9 Shah Alam. Sempoa ni dibeli untuk tujuan kegunaan budak sekolah rendah yang termaktub sylabus pengajaran matematik tahun 1. Selamat belajar lah ye… tapi bila browse & google kat internet, sempoa cina berbeza plak dengan sempoa yang dibeli ni.

sempoa atau abakus cina

Okeh tengah kira-kira ni bonus yang tertunggek untuk staf-staf ni… jangan kacau! :P

Related Posts with Thumbnails

10 Comments

  • sri tanjung nama kedai bukunya

    [Reply]

    apak cikidong Reply:

    dasar hari2 lalu.. ingat dah nama kedai :D

    [Reply]

  • jaman kita nye dulu kalerful kan?kan?

    [Reply]

    apak cikidong Reply:

    jaman apak.. tak pernah guna… :D betapa oldies nyaa

    [Reply]

  • yang skang dlm silibus ada 2ketul kat atas kan?

    mmg failed la kalau ajar anak gn ni, mmg tak tau jawapannya…dl belajo xde mendealah nih, huhuhuhuh

    tp kalau mahir gn sempua, mmg bijak math…

    [Reply]

    apak cikidong Reply:

    tengok buku ada 2 tu kat atas, tapi masa tanya orang kedai tu dia kata leh je guna tu.. kalo salah siap la kang bagi starlight kat dia

    [Reply]

  • me ada jugak dulu tapi x guna pun sebab x der orang ajar. orang beli nak beli jugak. gatal tak? :p

    [Reply]

    apak cikidong Reply:

    memang gatal!! hahahaha

    [Reply]

  • ooo abakus. eh apak hany nye bonus ade tak??? ;)

    [Reply]

    apak cikidong Reply:

    nak keeee? hahahaha

    [Reply]

So, what do you think?

(Spamcheck Enabled)